Minggu 18

                   RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
Minggu:  18                                            Hari: Ahad                              Tarikh :  06/05/12

KELAS/ MASA/ M PELAJARAN

KANDUNGAN

IMPAK/ CATATAN

6 GIGIH
8.15-9.45
SN
Tajuk :
Kemahiran/Theme: 
CUTI UMUM HARI WESAK
Objektif: At the end of the lesson, pupil would be able to:


Strategi/Aktiviti/Step/Kaedah:

KPS (SAINS)
BBM: 


CUTI UMUM HARI WESAK

                    
RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
Minggu:  18                                            Hari: Ahad                              Tarikh :  06/05/12

KELAS/ MASA/ M PELAJARAN

KANDUNGAN

IMPAK/ CATATAN

6 GIGIH
12.15-1.15
MZ

Tajuk : 
Kemahiran/Theme: 
CUTI UMUM HARI WESAK
Objektif: Di akhir pembelajaran, murid akan dapat:

Strategi/Aktiviti/Step/Kaedah:

KPS (SAINS)
BBM: 

CUTI UMUM HARI WESAK

RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
Minggu:  18                                            Hari: Isnin                              Tarikh :  07/05/12

KELAS/ MASA/ M PELAJARAN

KANDUNGAN

IMPAK/ CATATAN

6 TEKUN
9.45-10.45
KT
Tajuk :
KEJAYAAN DAN KEBANGAAN NEGARA 
Kemahiran/Theme:  
Kemerdekaan Malaysia    
Objektif: Di akhir pembelajaran, murid akan dapat: 
Menjelaskan kepentingan pilihanraya 1955
Strategi/Aktiviti/Step/Kaedah: 
Murid mengumpul maklumat tentang kepentingan pilihanraya 1955
KPS (SAINS)

BBM: 

Semua murid dapat men-
jelaskan kepentingan pilihanraya 1955


RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
Minggu:  18                                            Hari: Isnin                              Tarikh :  07/05/12

KELAS/ MASA/ M PELAJARAN

KANDUNGAN

IMPAK/ CATATAN

5 RAJIN
12.15-1.15
SN
Tajuk : Light
Kemahiran/Theme: 
Understanding that light can be reflected.
Objektif: At the end of the lesson, pupil would be able to:  
State that light can be reflected
Strategi/Aktiviti/Step/Kaedah:
Pupils carry out activities to investigate reflection of light
using: 
a) a mirror,
b) an aluminium foil.
BBM: 


All pupils can state that light can be reflected
                    
RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
Minggu:  18                                            Hari: Selasa                              Tarikh :  08/05/12

KELAS/ MASA/ M PELAJARAN

KANDUNGAN

IMPAK/ CATATAN

6 GIGIH
7.45-8.45
SN

Tajuk : Waste management 
Kemahiran/Theme: 
Understanding the effects of improper disposal of waste on the environment
Objektif: At the end of the lesson, pupil would be able to:

  • Identify types of waste in the environment
  • Identify sources of waste
Strategi/Aktiviti/Step/Kaedah:
Pupils gather information on:
a) sources of waste,
b) various ways of waste
disposal.
KPS (SAINS)

Communicating
BBM: 

98% of pupils can understand the effects of improper disposal of waste on the environment

RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
Minggu:  18                                            Hari: Selasa                              Tarikh :  08/05/12

KELAS/ MASA/ M PELAJARAN

KANDUNGAN

IMPAK/ CATATAN

6 RAJIN
8.45-9.45
KH
Tajuk :Baik Pulih dan Penyelengaraan
Kemahiran/Theme: 
Menjalankan kerja baik pulih dan menggantikan komponen yang rosak
Objektif: Di akhir pembelajaran, murid akan dapat:
Menjalankan kerja baik pulih dan menggantikan komponen yang rosak
Strategi/Aktiviti/Step/Kaedah:
Mengumpul maklumat tentang kerja baik pulih dan menggantikan komponen yang rosak
KPS (SAINS)
BBM: 

Semua murid dapat men-
jalankan kerja baik pulih dan menggantikan komponen yang rosak
                    
RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
Minggu:  18                                            Hari: Rabu                              Tarikh :  09/05/12

KELAS/ MASA/ M PELAJARAN

KANDUNGAN

IMPAK/ CATATAN

6 GIGIH
7.45-8.45
KH
Tajuk :Baik Pulih dan Penyelengaraan
Kemahiran/Theme: 
Menjalankan kerja baik pulih dan menggantikan komponen yang rosak
Objektif: Di akhir pembelajaran, murid akan dapat:
Menjalankan kerja baik pulih dan menggantikan komponen yang rosak
Strategi/Aktiviti/Step/Kaedah:
Mengumpul maklumat tentang kerja baik pulih dan menggantikan komponen yang rosak
KPS (SAINS)
BBM: 


Menjalankan kerja baik pulih dan menggantikan komponen yang rosak

                    
RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
Minggu:  18                                            Hari: Rabu                              Tarikh :  09/05/12

KELAS/ MASA/ M PELAJARAN

KANDUNGAN

IMPAK/ CATATAN

6 HEBAT
9.45-10.45
KT

Tajuk :
KEJAYAAN DAN KEBANGAAN NEGARA 
Kemahiran/Theme:  
Kemerdekaan Malaysia    
Objektif: Di akhir pembelajaran, murid akan dapat: 
Menjelaskan kepentingan pilihanraya 1955
Strategi/Aktiviti/Step/Kaedah: 
Murid mengumpul maklumat tentang kepentingan pilihanraya 1955
KPS (SAINS)
BBM: 

Smua murid dapat menjelaskan kepentingan pilihanraya 1955

RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
Minggu:  18                                            Hari: Rabu                              Tarikh :  09/05/12

KELAS/ MASA/ M PELAJARAN

KANDUNGAN

IMPAK/ CATATAN

6 HEBAT
12.15-1.15
MZ
Tajuk : Cara Bermain Alat
Kemahiran/Theme: 
Memainkan irama lagu yang betul dengan alat muzik mengikut giliran
Objektif: At the end of the lesson, pupil would be able to:
Memainkan irama lagu yang betul dengan alat muzik mengikut giliran
Strategi/Aktiviti/Step/Kaedah:

Murid memegang dan memainkan  alat muzik dengan cara konvesional
KPS (SAINS)
BBM: 

Semua murid dapat memainkan irama lagu yang betul dengan alat muzik mengikut giliran

RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
Minggu:  18                                            Hari: Khamis                              Tarikh :  10/05/12

KELAS/ MASA/ M PELAJARAN

KANDUNGAN

IMPAK/ CATATAN

5 RAJIN
9.15-10.45
SN
Tajuk : Heat
Kemahiran/Theme: 
Understanding that temperature is an indicator of degree of hotness.
Objektif: At the end of the lesson, pupil would be able to: 
State that when a substance gains heat it will become warmer and
state that when a substance loses heat it will become cooler.
Strategi/Aktiviti/Step/Kaedah:
Pupils heat 250ml of water for 3 minutes and feel the water every
few seconds while heating to feel the change of temperature and 
let the warm water cool down and feel the water every few
seconds.
KPS (SAINS)
Experimenting
BBM: 


95% of pupils can nnderstand that temperature is an indicator of degree of hotness.
 
RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
Minggu:  18                                            Hari: Khamis                              Tarikh :  10/05/12

KELAS/ MASA/ M PELAJARAN

KANDUNGAN

IMPAK/ CATATAN

6 TEKUN
11.15-12.15
KH
Tajuk :Baik Pulih dan Penyelengaraan
Kemahiran/Theme: 
Menjalankan kerja baik pulih dan menggantikan komponen yang rosak
Objektif: Di akhir pembelajaran, murid akan dapat:
Menjalankan kerja baik pulih dan menggantikan komponen yang rosak
Strategi/Aktiviti/Step/Kaedah:
Mengumpul maklumat tentang kerja baik pulih dan menggantikan komponen yang rosak
KPS (SAINS)

BBM: 


Semua murid dapat men-
jalankan kerja baik pulih dan menggantikan komponen yang rosak
 
RANCANGAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN HARIAN
Minggu:  18                                            Hari: Khamis                              Tarikh :  10/05/12

KELAS/ MASA/ M PELAJARAN

KANDUNGAN

IMPAK/ CATATAN

6 TEKUN
12.15-1.15
MZ
Tajuk : Cara Bermain Alat
Kemahiran/Theme: 
Memainkan irama lagu yang betul dengan alat muzik mengikut giliran
Objektif: At the end of the lesson, pupil would be able to:
Memainkan irama lagu yang betul dengan alat muzik mengikut giliran
Strategi/Aktiviti/Step/Kaedah:
Murid memegang dan memainkan  alat muzik dengan cara konvesional
KPS (SAINS)
BBM: 


Semua murid dapat memainkan  irama lagu yang betul dengan alat muzik mengikut giliran
 

1 komentar:

  Admin b/pGuru Besar

21 Mei 2012 pukul 08.10

Telah disemak. Terima kasih.